Veel leerlingen in groep acht weten dat ze graag met hun handen aan de slag willen. Leren is prima, maar ze willen óók graag praktisch bezig .
De beroepen horen bij de drie praktijkafdelingen van de Gomarus. De drie profielen die de leerlingen kunnen kiezen zijn: Economie & Ondernemen, Bouwen, Wonen & Interieur, en Zorg & Welzijn. We richten de drie profielen zo in, dat er voor elk wat wils is.
De Beroepenschool is voor alle leerlingen van basis en kader. De beroepen zijn aantrekkelijk gemaakt voor zowel jongens als meisjes.
Belangrijk pluspunt van de Beroepenschool is dat leerlingen pas aan het eind van het eerste jaar een richting hoeven te kiezen. In het eerste jaar leren ze achttien beroepen kennen. Ze weten dus waaraan ze beginnen, als ze een richting kiezen.
De eerste helft van het tweede leerjaar bestaat uit een gerichte oriëntatie op de profielen van de gekozen afdeling. Hierbij spelen aan de afdeling gerelateerde beroepen een grote rol. In het tweede leerjaar volgt de leerling het beroepsgerichte vak op de afdeling en heeft hij/zij dus een belangrijke keuze gemaakt. Al in het tweede leerjaar is de leerling acht uur per week op een afdeling ‘aan het werk’.
De Beroepenschool is bijzonder, omdat de leerlingen niet allen met hun hoofd, maar vooral met hun handen werken. De praktijk heeft ons geleerd dat naast de belangrijke theorievakken leerlingen graag praktisch aan de slag gaan. Met de Beroepenschool slaat de Gomarus de spijker op de kop: theorie afgewisseld met praktijk voor alle basis- en kaderleerlingen vanaf klas 1.
Het onderwijs is volop in beweging. Een aantrekkelijk programma zorgt voor enthousiaste docenten en enthousiaste leerlingen! We doen dit, omdat we overtuigd zijn van het feit dat een gevarieerd pakket, met ruimte voor praktijk en creativiteit, de motivatie van de leerlingen ten goede komt en een goede keuze voor de toekomst garandeert.
Als school met een vmbo-aanbod in de sector techniek doet de Gomarus ook mee met ‘Sterk Techniek Onderwijs - Gorinchem | Altena'.
Kijk voor meer informatie over dit project op de website van STO-GOAL.