Studium generale

We organiseren een aantal lezingen rond het thema ‘Christen zijn…’.

 

De volgende sprekers zijn hiervoor uitgenodigd:

13-02-2025 Dr. H.A. Bakker ‘… ten tijde van de Vroege Kerk’

20-03-2025 Dr. H. Klink ‘… ten tijde van de Reformatie’

17-04-2025 Prof. dr. P.M. Wisse ‘… in de huidige tijd’

22-05-2025 Prof. H. Kinneging ‘… hoe blijven we als christen staande'

 

Iedereen is hiervoor hartelijk welkom, (oud-)leerlingen, studenten, ouder(s)/verzorger(s), docenten, schoolbesturen, ambtsdragers, en alle andere belangstellenden.

Er zijn geen kosten aan deze avonden verbonden.

 

Voor diegenen die daar belang bij hebben, is het mogelijk een certificaat van deelname te ontvangen.

 

Neem voor vragen contact op met mkramer@gomarus.nl

1e avond: Christen-zijn ten tijde van de Vroege Kerk 

Hoe gingen de christenen in de Vroege Kerk om met het gelijkheidsdenken? In de eerste eeuwen tekenen zich verschillende lijnen af. Diogenes zoekt naar aansluiting met zijn tijd, christenen onderscheiden zich niet naar de buitenkant, maar veel meer qua houding van tijdgenoten. Anderen, zoals Tertullianus, waren radicaler, er ontwikkelde zich o.a. de martelaarstheologie in de tweede eeuw. Later, rond 300, trad een vervlechting van kerk en staat op.

De onderzoeksvraag is:

Welke lessen kunnen we leren van de Vroege Kerk als het gaat om omgang met het begrippenpaar vrijheid-gelijkheid?

Literatuur:

H. Bakker, Ze hebben lief en worden vervolgd


2e avond: Christen-zijn ten tijde de Reformatie 

Ten tijde van de Reformatie kwam vrijheids-denken meer op in het gewaad van het humanisme. Bronnenonderzoek gaat het winnen van ‘geloven op gezag’. Daarmee komt ruimte voor het individu. De Reformatoren willen terug naar de bronnen en komen buiten de Rooms-Katholieke Kerk te staan. Welke invulling geven de Reformatoren aan begrippen als vrijheid en gelijkheid?

Omdat de school in de traditie van het Calvinisme staat, richt de lector zich op het denken van Calvijn. Calvijn heeft de kerkelijke tucht opgesteld, Servet mede helpen veroordelen, heeft nagedacht over het recht van verzet en de verhouding van de christen tot de overheid. De vraag is hoe Calvijn zich verhoudt tot de begrippen vrijheid en gelijkheid.

De onderzoeksvraag is:

Hoe gaat Calvijn om met het begrippenpaar vrijheid-gelijkheid?

Welke lessen kunnen we leren van Calvijn in dezen?

Literatuur: 

H.Kamen, Groeiende verdraagzaamheid 

 

3e avond: Christen-zijn in de huidige tijd

Onze tijdgeest was in het verleden gestempeld door het christendom, tegenwoordig door het liberalisme. In de vorige eeuw was een kernwoord 'vrijheid', in deze eeuw wordt het woord ‘gelijkheid’ steeds belangrijker. We willen graag richting krijgen hoe als christen met het gelijkheidsdenken om te gaan. We willen in de samenleving participeren, maar tegelijk ook onze identiteit vasthouden. We hebben nu een nieuw idioom nodig om aan de samenleving te kunnen laten zien dat wij recht hebben op een gelijkwaardige plaats.

Onderzoeksvraag:

Hoe kunnen we in het gelijkheidsdenken onze eigenheid vasthouden en uitdragen?

Literatuur:  

H.Kinneging, De Onzichtbare Maat 

 

4e avond: Christen-zijn in de huidige tijd

Prof. Kinneging verzorgt een lezing over hoe christenen hun plaats kunnen behouden in de snel veranderende samenleving. Hij zal ingaan op hoe christenen, te midden van een evoluerend maatschappelijk idioom, hun identiteit kunnen behouden en betekenisvol kunnen blijven bijdragen.

Deze lezing is bedoeld voor docenten, schoolbesturen en ambtsdragers en biedt waardevolle inzichten in de zoektocht naar richting en ruimte in een complexe wereld.

Literatuur:  

H.Kinneging, De Onzichtbare Maat