MPO is er voor leerlingen met medische problematiek en die in het dagelijks leven hinder ondervinden van hun medische beperkingen, waardoor zij de nodige aanpassingen nodig hebben op school. De leerlingen verdelen we onder in drie groepen: beperkt zien, beperkt horen en lichamelijke beperking en/of langdurige ziekte.
Er zijn twee MPO-arrangementen, een A-arrangement en een B-arrangement. Een A-arrangement houdt in dat een leerling lichte ondersteuning krijgt van een onderwijsassistent. De mentor blijft het eerste aanspreekpunt voor ouder(s)/verzorger(s). De mentor en assistent maken afspraken over de ondersteuning van een leerling. Een B-arrangement betekent dat een leerling meer ondersteuning krijgt van een coach. De coach is eerste aanspreekpunt voor ouder(s)/verzorger(s) voor wat betreft de medische problematiek. De coach en mentor hebben regelmatig contact over de voortgang van de leerling.
De vorm van de begeleiding is bij elke leerling verschillend en wordt afgestemd met ouder(s)/verzorger(s) en hulpverleners. Voorbeelden van aanpassingen zijn: aangepast rooster, rustmomenten, aangepast examenprogramma. Ook is er aandacht voor het sociaal-emotioneel welzijn van een leerling. Het doel van MPO is altijd terugstroom naar het reguliere onderwijs, zonder extra begeleiding. Tijdens de begeleiding wordt bewust stilgestaan bij de autonomie van een leerling om zo de zelfstandigheid te vergroten, die nodig is voor de terugstroom naar het reguliere proces.
Alle leerlingen van de Gomarus kunnen begeleiding krijgen vanuit MPO. Leerlingen kunnen vanaf de basisschool instromen of op een later moment in hun schoolloopbaan.